Czy już teraz warto szkolić pracowników z narzędzi AI?
Zastanawiamy się, czy warto już teraz inwestować w szkolenie pracowników z obsługi narzędzi AI? To jest bardzo interesujące zagadnienie, które chciałbym poruszyć.
Z jakiego rodzaju narzędzi AI można korzystać?
Pamiętam, kiedy w listopadzie zeszłego roku firma OpenAI udostępniło ChatGPT, pierwsze narzędzie umożliwiające korzystanie z dużego modelu językowego, GPT-3, w łatwy i przystępny sposób. Wtedy niewiele osób spodziewało się, jak dynamicznie będzie rozwijała się ta branża i jakie możliwości będą dawały narzędzia oparte o sztuczną inteligencję.
Obecnie, prawie rok po publikacji pierwszej wersji chatu GPT, mamy wiele konkurencyjnych narzędzi, takich jak Perplexity czy Claude AI. Powstało również wiele narzędzi korzystających z modelu GPT-3, 3.5, 4, takich jak Jasper, czy Writesonic, które są przeznaczone do konkretnych celów, np. tworzenia treści marketingowych na potrzeby bloga czy mediów społecznościowych.
Dostępne są również narzędzia takie jak MidJourney czy DALL-E, które umożliwiają tworzenie grafiki generowanej przez AI, fotorealistycznych obrazów, czy też grafik stylizowanych w konkretnym kierunku.
W obliczu tak zaawansowanych narzędzi dostępnych dla każdego z nas, musimy zadać sobie pytanie, jakie ma to przełożenie na procesy biznesowe w firmie i jak zareagować na pojawienie się tych wszystkich narzędzi i możliwości, które każdy z pracowników teraz ma.
Podejście biznesu do AI
Inspiracją do tego artykułu był tekst Ethana Mollica, profesora na The Walton School na Uniwersytecie Pensylwanii, który wyszczególnił trzy podstawowe podejścia biznesu do AI. Trzy główne strategie, które można zastosować wobec sztucznej inteligencji (AI) w biznesie, to ignorowanie, zakazywanie i centralizacja. Choć nie jest to odkrywcze stwierdzenie, żadne z tych podejść nie jest optymalne. Przeanalizujmy, dlaczego.
Z perspektywy lidera, ignorowanie AI to marnowanie potencjału, jaki niesie ze sobą ta technologia. Może się zdarzyć, że w firmie są pracownicy, którzy już korzystają z AI - czy to w miejscu pracy, czy poza nim - ale ich przełożeni lub współpracownicy nie są tego świadomi. Nie jest możliwe wpłynięcie na zachowanie zasad bezpieczeństwa takiej osoby, jeśli korzysta z narzędzi AI w miejscu pracy. Drzwi do szerszego wykorzystania tych narzędzi w firmie zostają wtedy przy takim podejściu ignorowania zamknięte, a potencjał pozostaje niewykorzystany.
Drugim podejściem jest zakazywanie. Pracownicy, którzy są ambitni i ciekawi nowych technologii, chcą korzystać z AI i robią to, niezależnie od zakazów. Jeśli nie mogą robić tego na sprzęcie firmowym, w sieci firmowej, to będą to robili na prywatnych smartfonach. W gorszym przypadku mogą się zniechęcić i zacząć szukać możliwości gdzie indziej, w organizacji, która daje im możliwości korzystania z tych narzędzi, uczy ich, jak robić to w sposób prawidłowy i jak najlepiej wykorzystać ten potencjał do zwiększenia swoich wyników i przyspieszenia rozwoju.
Trzecie podejście to centralizacja. Teoretycznie jest to najbezpieczniejszy wybór. Firma buduje swoje zamknięte rozwiązanie i do niego ogranicza korzystanie z AI w zespole lub w całej organizacji. W praktyce jednak, nie powstrzyma to wykorzystania AI na prywatnym sprzęcie. Taka organizacja stawia się wtedy na gorszej pozycji niż konkurencja, która pozwala pracownikom korzystać z rozwiązań, które najskuteczniej pomagają im w pracy. Zachęcamy i edukujemy naszych pracowników, jak najbardziej efektywnie wykorzystywać narzędzia AI, promując kulturę ciekawości i innowacji. Bezpieczeństwo informacji i zachowanie poufności danych, zarówno własnych, jak i klientów, są niezwykle istotne. Dlatego nie powinniśmy ignorować, zakazywać, ani centralizować, ale raczej promować naukę korzystania z AI, dzielenie się wiedzą i doświadczeniami, jednocześnie ucząc, jak robić to bezpiecznie.
Tworzenie własnych rozwiązań, takich jak chatbot z dostępem do bazy danych i wiedzy firmy, który pomaga pracownikom obsługi klienta w rozwiązywaniu problemów technicznych, ułatwia nowym pracownikom adaptację w firmie, czy pomaga w tworzeniu treści marketingowych, to doskonałe rozwiązania. Jeśli jednak ograniczymy wykorzystanie narzędzi AI tylko do tych wewnętrznych rozwiązań, odrzucimy cały potencjał, który niosą ze sobą takie narzędzia jak chatbot GPT, otwierając przed nami zupełnie nowe ścieżki myślenia, analizy i strategicznego planowania.
W szczególności firmy działające w sektorze IT mogą skorzystać z narzędzi takich jak nie tylko chatbot GPT, ale także GitHub Copilot, co może mieć ogromny wpływ na proces tworzenia kodu.
AI na rynku pracy IT w Polsce
Chciałbym odnieść się do badania przeprowadzonego przez firmę No Fluff Jobs dotyczącego AI na rynku pracy IT w Polsce. Jedno z pytań, które zostało zadane w tym badaniu, dotyczyło planów firmy w obszarze organizacji pracy w związku z rozwojem i upowszechnianiem się narzędzi AI. Było to pytanie z możliwością wielokrotnego wyboru odpowiedzi. 27,6% firm odpowiedziało, że planuje wdrożyć model zarządzania skupiony na wynikach. Zaskakujące jest, że 26,4% firm nie planuje wprowadzać żadnych zmian związanych z AI, pomimo ogromnych możliwości, jakie ta technologia oferuje w branży IT. Ta branża powinna być pionierem w implementacji nowych rozwiązań technologicznych. 24,1% firm planuje zobowiązać swoich pracowników do korzystania z narzędzi AI do określonych zadań, co jest dość interesujące. Kolejne 24,1% firm planuje wprowadzić jeden dzień w tygodniu przeznaczony na edukację Research. 16,1% firm planuje skrócenie codziennego czasu pracy, 14,9% planuje skrócony tydzień pracy, czyli czterodniowy system pracy, a 13% firm przyznaje, że trudno im na razie określić swoje plany.
Zastanawiam się, jak sytuacja wyglądałaby w innych branżach. Fakt, że aż 26,4% firm w branży IT nie planuje żadnych zmian związanych z AI, może sugerować, że podejście do tej technologii jest albo ignorowane, albo wręcz zakazane. Następstwa takiego podejścia mogą być różne.
Jak wdrażać narzędzia AI w firmie?
Co zatem powinniśmy robić? Kluczowe jest uświadamianie pracownikom potencjału narzędzi AI, dostępnych opcji oraz bezpiecznego korzystania z nich, tak aby nie naruszyć zasad bezpieczeństwa i poufności danych. Jak korzystać z tych narzędzi, aby przynosiły one maksymalną wartość? Wiele osób mogło już korzystać z narzędzi AI i odbić się od nich, na przykład gdy chatbot GPT zwrócił nieprawidłową odpowiedź. Jednak zrozumienie, jak działają te narzędzia, na przykład chatbot GPT, Cloud AI, Perplexity czy inne podobne narzędzia, pozwala zminimalizować ryzyko otrzymania nieodpowiednich wyników i maksymalizować potencjał otrzymania wartościowych treści czy materiałów.
Warto również traktować te narzędzia nie tylko jako generatory treści czy materiałów graficznych, ale również jako narzędzia otwierające nowe ścieżki myślenia, nowe rozwiązania, nowe koncepcje. Nie musimy już organizować spotkania z całym zespołem czy burzy mózgów - możemy przeprowadzić taką burzę mózgów, korzystając z danego narzędzia, co sprawia, że proces staje się bardziej spersonalizowany. Sztuczna inteligencja (AI) jest już obecna i dostępna. Możemy próbować ignorować jej istnienie, starać się ją ograniczyć, kontrolować, a nawet zakazać korzystania z niej. Jednak nie da się zatrzymać postępu technologicznego. Nieuniknione jest, że pracownicy będą korzystać z narzędzi AI, a część z nich może bać się tej nowości i nie być świadoma pełnego potencjału, jaki te narzędzia oferują.
Wybór dot. strategii wdrażania AI
Obecnie stoimy na rozdrożu, gdzie część firm decyduje się na szkolenie swoich pracowników z korzystania z narzędzi AI, pokazując im, jak maksymalizować ich potencjał. Z drugiej strony, pozostałe firmy wybierają ignorowanie, zakazywanie lub ograniczanie korzystania z tych narzędzi.
Czy zatem warto już teraz szkolić pracowników z obsługi narzędzi AI? Bez wątpienia, moja odpowiedź brzmi: tak. Warto już teraz zainwestować w szkolenia z korzystania z narzędzi AI. W firmie powinna panować kultura poznawania tych narzędzi i dzielenia się wiedzą o tym, jak można je maksymalnie efektywnie wykorzystywać. Ważne jest, aby robić to bezpiecznie i w taki sposób, aby przynosiło to wartość biznesową, ale również wartość dla samych pracowników, dla ich rozwoju i satysfakcji z wykonywanej pracy.
Zachęcam do śledzenia tego bloga, aby być na bieżąco z najnowszymi informacjami na temat sztucznej inteligencji i jej zastosowań w biznesie. Do zobaczenia w kolejnym wpisie!